Tryckmöjligheter
På vår design- och prepressavdelning tar vi emot våra kunders idéer och digitala dokument och anpassar för tryck. Vi lyssnar in Thomas Anderssons och Micaela Noréns tankar om prepress och tryckmöjligheter.
En bred kompetens och erfarenhet
Thomas och Micaela, tillsammans med Boxes & Labels konstruktör Niklas Andersson, utgör företagets design- och prepressavdelning. Medan Thomas enbart arbetar med grafisk design, så arbetar Micaela även som produktionskoordinator. Det innebär att hon är med tidigt i produktionsprocessen.
– Jag sitter och räknar på vad det kostar att köra etiketterna i våra olika maskiner och vilket som blir den bästa lösningen. Det gynnar prepressarbetet, och framförallt kunden, att kunna göra hela arbetet i ett svep.
Båda Thomas och Micaela har lång erfarenhet av design och prepress. En gång i tiden studerade Micaela grafisk kommunikation och formgivning. Thomas, han har arbetat inom den grafiska branschen i stort sett hela sitt liv.
En stor del av arbetet de båda gör handlar om att ta hand om kundens original och se till att göra den tryckfärdig – till exempel genom färgstyrning, klichéer och stansning. Men det händer också ofta att de hjälper sina kunder att, utifrån en idé, ta fram original från grunden. Kunderna kommer från olika alla olika branscher. Framförallt industrin, men också till exempel dagligvaruhandel och textil. Det gör att det ena projektet inte är det andra likt.
– Ibland ska det bara till en logotyp i hörnet eftersom kunden själv ska printa med kompletterande information. Andra gånger har vi varit med från grunden och tänkt till om material, foliering och tagit fram ett grafiskt tilltalande manér som resulterat i färdigt tryckunderlag, säger Thomas.
Tillsammans, ett kärnvärde som genomsyrar arbetet
Thomas och Micaela tar vid efter säljprocessen och har normalt direktkontakt med kunden.
– Det är en stor styrka att kunderna faktiskt kan prata med den som sedan utför arbetet. Det kan hända mycket under projektets gång och då blir det snabbare och mer effektivt att prata direkt med kund, menar Micaela. Tomas fyller i:
– Vi har mycket kommunikation mellan avdelningar, men också med våra leverantörer. Jag brukar säga att vi är lite som spindeln i nätet – mittemellan marknad och produktion. Vi är med hela processen och säkerställer kvalitet. Vi är ett tajt team som kommer att bli än tajtare när vi senare i år slår ihop Borås- och Olsforsenheterna.
Mittemellan marknad och produktion
”Tillsammans” är att av Boxes & Labels fyra kärnvärden. Kärnvärdets innebörd blir tydligt när man möter och pratar med Thomas och Micaela.
– Boxes & Labels är ett lagarbete där alla har lika värde. Vi är ett bra gäng på Design & Prepress som trivs ihop och kompletterar varandra väl. Vi arbetar hela tiden för göra en så bra överlämning som möjligt och underlätta för nästa person, menar Thomas.
Tryckmöjligheter i verkliga livet
En stor del av arbetat med prepress handlar om att göra kundens original tryckfärdigt. Det finns stora möjligheter idag att skapa effekter genom till exempel material- och färgval. Vi bad Thomas och Micaela att ta fram några exempel som visar vad man kan göra.
Stormare
Burketikett tryckt på ett PP-silvermaterial med ”Chrome”-yta. Vi täcker allt, utom texten, med vit färg och trycker därefter den svarta ytan. Texten får en metalliceffekt med en CMYK-blandning som inte är täckande. Effekten skapas tack vare silverytan.
Råsaft
Juiceetiketter tryckta på ett PP Clear, en tålig polypropen plast, och därefter blanklackade. Etiketterna är tryckta i CMYK + White.
Peak2peak
Whiskyetikett tryckt på ett pappersmaterial godkänt av Returpack för återvinning. Etiketten sitter på en PET-flaska och säljs av systembolaget. Tryckt i CMYK och mattlaminerad. Därefter partiellt guldfolierade texter.
Zazzi
En burketikett tryckt på ett PP-material med bra vidhäftning hos producent i våt miljö. Tryckt i CMYK och därefter mattlaminerad för en premiumkänsla.
Hur kan vi hjälpa dig?
På Boxes & Labels har vi stora möjligheter att ta fram tryck som varumärkeskommunicerar och informerar. Vi har en modern maskinpark med alltifrån digitalpress, som klarar 7 färger, till flexotryck, med upp till 10 färger. Kontakta oss gärna med dina frågor och funderingar. Tillsammans hittar vi en lösning som passar ditt företag.