Kappahl

Kappahl är ett av Nordens ledande modeföretag. På företagets distributionscentral i Mölndal arbetar Hannah Berggren, kvalitetskordinator och med lång erfarenhet av molntjänsten Tracy.

Kappahl, Boxes & Labels
  • Kund Kappahl
  • Kontaktperson kund Hannah Berggren
  • Tjänst i fokus Tracy
  • Kund sedan 2010

Med drygt 330 butiker i fem länder och onlineförsäljning på 20 marknader är Kappahl ett av Nordens ledande modeföretag. Företaget, som idag är familjeägt av Mellby Gård, grundades 1953 av Per-Oloh Ahl. I över 70 år har Per-Olofs motto “vi ska ge många människor möjlighet att vara välklädda” genomsyrat verksamheten. Under nästan hälften av dessa år har Hannah arbetat mot samma ledstjärna. Redan 1995 började hon sommarjobba på Kappahls lager i Mölndal. Sedan dess har Hannah haft många olika roller i företaget. Idag står det kvalitetskoordinator på visitkortet och arbetet består till stor del om att säkerställa kvaliteten i Kappahls olika leveranser.

– Alla fel hamnar hos mig! Det kan vara att det är packat fel eller helt enkelt något fel i produktionen. Min roll innebär mycket samarbete med våra avdelningar för att felsöka och hitta hållbara lösningar. Tracy har hjälpt oss i vårt kvalitetsarbete, menar Hannah.

Full kontroll med Tracy

Tracy är Boxes & Labels webbaserade system för utskrift och hantering av etiketter. Molntjänsten tar Kappahls beställningar till leverantörer och omvandlar dom helt automatiskt till designade etiketter.

– Vi har rätt information hela vägen från våra leverantörer i till exempel Bangladesh och Indien, till oss här på distributionscentralen i Mölndal. Etiketterna kan innehålla alltifrån prisuppgifter och storlek till SKU till annan central information för fullständig spårbarhet. Tracy ger oss full kontroll på våra etiketter, menar Hannah.

Hannah vet vad hon pratar om. Innan hon klev in i sin roll som kvalitetskoordinator arbetade hon själv operativt i Tracy.

– Med Tracy skickar vi en enda beställning, så sköter systemet resten. Det är smidigt och enkelt för oss, säger Hannah och fortsätter:

– Prislappsbeställningar gör vi genom vårt ordersystem. I bakgrunden skickas en fil till Tracy. Läggs ordern i Indien så skrivs etiketten, med all information, ut hos en Boxes & Labels printshop i Indien. På så sätt får våra leverantörer helt automatiskt snabbt sina etiketter när de behöver dom.

Ibland kan det komma leveranser som till exempel saknar prislappar. Då löser Kappahl det själva tack vare två printers på plats i Mölndal. Dessutom använder Hannah och hennes kollegor mjukvaran BarTender, via Boxes & Labels, för utskrift på täcketiketter vid omprismärkning.

– Det är en frihet för oss att ha möjligheten att själva designa och skriva ut etiketter på egna skrivare här i Mölndal. Vi kan även skriva ut vad som helst som till exempel specialetiketter. Det är perfekt för oss menar Hannah och fortsätter:

Genom att kunna printa på täcketiketter har Kappahl minskat svinnet av orderbeställda etiketter avsevärt. Alla etiketter är av återvunnet material och pappersetiketterna är dessutom FSC- certifierade.

– Vi vill skapa en ansvarsfull värld av mode och är övertygade om att det går att jobba hållbart och vara en förebild och inspiration för hela branschen, menar Hannah och avslutar med sina tankar om samarbetet med Boxes & Labels:

– Jag har bara gott att säga om Boxes & Labels. Vi får snabb och proffsig hjälp när vi behöver det. Till exempel när vi behöver nya etiketter ger de oss alltid bra lösningsförslag utifrån våra önskemål. Det värdesätter jag mycket!

Kontakta mig om du vill veta mer!

Christian Johansson, Boxes & Labels

Affärsområdeschef - Tracy

Christian Johansson

+46 72 40 15 791 christian@boxlabel.se